1. Wonen in Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
De woningproductie was nog niet op het gewenste niveau. Het herstel op de woningmarkt werd echter wel zichtbaar door een toename van nieuwe bouwinitiatieven. De gemeentelijke huisvestingstaakstelling voor statushouders is voor 91% gerealiseerd. Het woningmarktonderzoek is opgeleverd. De structuurvisie leveren we niet meer als traditionele structuurvisie op, maar als strategienota.
In de openbare ruimte zijn in het kader van risico- gestuurd beheer groot onderhoud en vervanging in toenemende mate uitgesteld. In het beheer is een groot aantal Meewerkers en SW-medewerkers ingezet. Hierdoor was de beeldkwaliteit gemiddeld iets boven de afgesproken norm; in de wijken en de centra minimaal op kwaliteitsniveau B. De bezuinigingen zijn doorgevoerd, maar konden in de praktijk niet volledig worden gerealiseerd door verplichtingen aan Alescon en Werkplein Drentsche Aa.
Er is een pilot Publiek Vervoer ingevoerd onder de naam Cityline. In de directe schoolomgeving is een aantal kleine fysieke maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Het duurzaamheidscentrum Assen is geopend en werd intensief gebruikt. We boden bewoners de mogelijkheid om tegen een aantrekkelijke rente geld te lenen voor het aanschaffen van zonnepanelen op hun woning. We hebben voor het ‘Nul-op-de-meter’-project in de Lariks een financieringsmodel opgezet dat landelijke aandacht heeft getrokken.
De invoering van containermanagement is succesvol afgerond. Containers voor kunststof verpakkingsafval zijn bij 17.000 huishoudens in de laagbouw in gebruik genomen.
Wat willen we bereiken
Woningbouw, woonplan en ruimtelijke ordening
We gaan het woonplan in 2015 actualiseren en op grond hiervan maken we nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties. We pakken de stimulering van de woningmarkt op door het Aanvalsplan Wonen uit te voeren en gaan op zoek naar mogelijke aanvullende creatieve maatregelen om de markt verder te stimuleren. Hierbij valt onder andere te denken aan het actiever benaderen van beleggers.
We geven zoveel mogelijk ruimte aan nieuwe initiatieven. Dit doen we door minder (bestemmingsplan)regels, door het versoepelen van regelgeving en door het starten met een pilot flexibele aansluiting aanbod/vraag voor het bedrijventerrein Messchenveld. Tegelijkertijd zetten we in op een goede begeleiding en stimulering van nieuwe initiatieven.
We schaffen de bestaande regeling voor het beheer van monumenten af.
Met behulp van de wijziging van het Besluit Omgevingsrecht ten aanzien van vergunningsvrij bouwen (najaar 2014) geven we mantelzorgers meer ruimte om op hun kavel te (ver)bouwen.
We willen een evenwicht in nieuwbouw tussen inbreidings- en uitbreidingslocaties. Hiervoor willen we bij Kloosterveen II en III starten op de delen die al in het bezit van de gemeente zijn. Ook gaan we meer inzetten op nieuwe stijlen van gebiedsontwikkeling. We streven naar een open planproces met ruimte voor kleine en grote partijen. Het Havenkwartier pakken we op als voorbeeldproject voor gebiedsontwikkeling nieuwe stijl, met een passieve grondpolitiek en een actieve uitnodigingsstrategie.
We blijven het opstellen van bestemmingsplannen eenvoudig en efficiënt inrichten. We gaan onze niet-wettelijke taken op het gebied van ruimtelijke ordening heroverwegen.
Het ingeslagen traject van de actualisatie van de Structuurvisie zal ‘lean’ worden georganiseerd, waarbij de focus wordt gelegd op een efficiënter proces, gericht op de vereiste onderdelen.
Openbare ruimte
Het beheer van de openbare ruimte zal in de toekomst meer gericht zijn op risicogestuurd beheer en wordt meer gericht op het ‘minder’ of ‘anders’ doen. We verkennen de mogelijkheden van nieuwe vormen van samenwerking, financiële arrangementen en maatschappelijk aanbesteden.
We gaan de beperkte budgetten nog slimmer inzetten, met specifieke aandacht voor de binnenstad. Daarbij is de inzet van inwoners en andere partijen onontbeerlijk; we zoeken naar een balans tussen kostenbesparing en werkaanbod voor Meewerkers.
Groot onderhoud wordt vooral uitgevoerd op het moment dat de veiligheid onder druk komt te staan, kapitaalverlies dreigt of wanneer bij de uitvoering samengewerkt kan worden met andere partijen of projecten (werk met werk maken).
Voor de wat langere termijn wordt onderzocht of kapitaalintensieve onderdelen anders gefinancierd of verzelfstandigd kunnen worden en arbeidsintensieve werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden door Meewerkers. Dit in relatie met de Participatiewet. Meer uitbesteding met SROI behoort ook tot de mogelijkheden.
Het beheer is gericht op een schone, hele en veilige openbare ruimte volgens de vastgestelde beeldkwaliteitsniveaus. Vanwege bezuinigingen zal de beeldkwaliteit in delen van de stad naar beneden moeten worden bijgesteld. Voor de binnenstad en wijkcentra houden we de huidige beeldkwaliteit B vast en blijven we inzetten op een schone binnenstad. Het kwaliteitsniveau in de woonwijken handhaven we zoveel mogelijk op het huidige niveau B, maar er valt niet aan te ontkomen dat op onderdelen een lager kwaliteitsniveau wordt gehanteerd. Voor bedrijventerreinen, recreatief groot groen en het buitengebied verlagen we het kwaliteitsniveau van B naar C.
Daar waar de verkeersveiligheid en sociale veiligheid het toelaten, gaan we de openbare verlichting beperken door circa 25% van de lichtmasten uit te zetten.
Objecten in de openbare ruimte worden verminderd en bij einde levensduur niet meer vanzelfsprekend vernieuwd of vervangen. We denken hierbij aan speeltoestellen, openbare verlichting, wegmarkering, bebording en straatmeubilair.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Het komende jaar richten we ons nog op het opstellen van de Visie Mobiliteit. Het garanderen van de bereikbaarheid van Assen zal vooral gericht zijn op het in stand houden van de bestaande voorzieningen en het beter benutten hiervan. Door slimme verbindingen te maken met bestaande vervoersvormen (openbaar vervoer en doelgroepenvervoer) kan de bereikbaarheid voor wijken en doelgroepen overeind blijven. Zo willen we de decentralisatie van AWBZ-vervoer innovatief aanbesteden. Slim combineren is de komende jaren belangrijk.
Om de fietsbereikbaarheid te verbeteren, verkennen we de kansen van een fietssnelweg van Assen naar Groningen samen met de provincie Drenthe.
We overwegen onze inzet op gedragsbeïnvloeding van het verkeer te versterken.
Duurzaamheid
In het nieuwe woonplan werken we het thema energiebesparing en decentrale opwekking in relatie tot het wonen uit. We participeren in de discussies over de energietransitie. Dit doen we onder andere in het kader van de Noordelijke Energieagenda (SWITCH).
Op basis van de energiepotentiekaart gaan we de mogelijkheden voor vormen van duurzame energie, zoals windmolens nabij het TT-circuit of langs de A28, verder onderzoeken. We ondersteunen initiatieven voor decentrale opwekking van duurzame energie en spelen daarbij zo nodig een regisserende rol.
We continueren het Duurzaamheidsfonds en zetten dit onder andere in om particuliere initiatieven te ondersteunen. Hiermee willen we een veelvoud aan investeringen in duurzaamheid ontlokken.
We spelen in op kansen bij de omslag naar duurzame energie. De mogelijkheid om woningrenovatie te betalen uit energiebesparingen is een kans die we via uitrol van de pilot ‘Nul-op-de-meter’ in De Lariks zullen benutten.
We stimuleren onze partners en particulieren om duurzaam te (ver)bouwen. We geven zelf het goede voorbeeld door onze eigen gebouwen te verduurzamen, bijvoorbeeld door zonnepanelen te plaatsen. We verminderen het aantal lichtpunten en vervangen deze door energiezuinige en slimme verlichting.
De inzameling van huishoudelijk afval blijft kostendekkend. Als gevolg van een nieuwe heffing van de rijksoverheid op verbranding van afval moeten wij de afvalstoffenheffing verhogen.
We gaan het scheiden van afvalstromen verder ontwikkelen naar maximaal 30 kg restafval per inwoner per jaar in 2025. Dit doen we onder andere door containermanagement, meer afvalscheiding bij hoogbouw, betere nascheiding op het milieupark en een pilot met omgekeerd inzamelen.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Woningbouw, woonplan en ruimtelijke ordening
Woningbouw
De woningproductie was niet op het gewenste niveau. Als gevolg van verminderde woningbouwactiviteit in de afgelopen jaren, werden iets meer dan 100 woningen opgeleverd. Het herstel op de woningmarkt werd wel zichtbaar in een toename van nieuwe bouwinitiatieven. We hebben voor bijna 560 woningen een bouwvergunning verleend, waarvan 181 koop- en 378 huurwoningen.
We hebben 30 energiezuinige gemeentelijke sociale huurwoningen in Kloosterveste opgeleverd en succesvol in de verhuur gebracht.
Kloosterveste was volop in ontwikkeling: de eerste woningen werden opgeleverd en er is gestart met de voorbereiding op de verdere ontwikkeling van Kloosterveen.
Om aanbod in het binnenstedelijk gebied te genereren, is onder andere gewerkt aan de voorbereiding van woningbouw op het Veemarktterrein.
Huisvesting statushouders
Ondanks de grote druk op de huursector zijn 124 statushouders in Assen gehuisvest. Daarmee is de gemeentelijke huisvestingstaakstelling voor deze groep voor 91% gerealiseerd en was Assen de op één na beste presterende gemeente in Drenthe. Deze prestatie is te danken aan grote inzet van alle betrokken partijen, waaronder Actium en Vluchtelingenwerk. De taakstelling voor 2016 is opnieuw verhoogd en zal een nog grotere inzet van betrokkenen vragen. Er is daarom gestart met een verkenning naar alternatieve huisvestingsmogelijkheden voor statushouders.
Woonvisie
Het woningmarktonderzoek is opgeleverd. Op basis van dit onderzoek is gewerkt aan een nieuwe woonvisie. Deze visie is in 2016 vastgesteld.
Vooruitlopend op de cyclus van de nieuwe woningwet en de nieuwe woonvisie hebben woningcorporaties aangegeven hoe ze hun opgave in de sociale woningbouw zien voor de komende jaren.
Monumenten
De gemeentelijke subsidieregeling voor monumentenzorg is in het kader van de bezuinigingen afgeschaft, aangezien er de laatste jaren weinig gebruik van werd gemaakt.
Ruimtelijke Ordening
Het afgelopen jaar zijn circa tien bestemmingsplannen en één beheersverordening vastgesteld. Het betroffen zowel nieuwe ontwikkelingen als actualisaties. Daarnaast zijn ook via omgevingsvergunningen circa 17 afwijkingen van bestemmingsplannen (zogenaamde projectafwijkingsbesluiten) gefaciliteerd. Hiermee werd zoveel mogelijk ruimte gegeven aan nieuwe initiatieven.
We zijn in het Messchenveld gestart met een pilot om inrichting en uitgifte van kavels beter te laten aansluiten op de wensen van ondernemers. Voor Kloosterveen II en III zijn we gestart met de voorbereidingen op een nieuw bestemmingsplan. De structuurvisie leveren we niet meer als traditionele structuurvisie op, maar als strategienota. Hierin benoemen we onze fysieke prioriteiten voor de komende jaren.
Openbare ruimte
Risicogestuurd beheer
In de openbare ruimte zijn in het kader van risicoge-stuurd beheer het groot onderhoud en vervanging in toenemende mate uitgesteld.
Om de veiligheid te waarborgen is het klein onderhoud geïntensiveerd.
Samenwerking
Verschillende vormen van samenwerking zijn geïnitieerd. Zo werd gezocht naar en gesproken met partijen om gezamenlijk het beheer in Assen uit te voeren. Er is op het vlak van rioolbeheer gekeken naar samenwerking met andere gemeenten. Er zijn verschillende bewonersinitiatieven (aan het) ontstaan.
Beeldkwaliteit openbare ruimte versus Participatiewet
In het beheer is een groot aantal Meewerkers en SW-medewerkers ingezet. Hierdoor was de beeldkwaliteit in de wijken en de centra minimaal op kwaliteitsniveau B en iets boven de afgesproken norm.
Meewerkers en SW-medewerkers worden veelal ingezet voor handmatige werkzaamheden. Juist deze werkzaamheden hebben grote invloed op de beleving en de beeldkwaliteit van de openbare ruimte. De bezuinigingen konden maar deels op deze werkzaamheden worden doorgevoerd. Verdere bezuinigingen of terug gaan in beeldkwaliteit betekent minder handmatige werkzaamheden en daarmee minder werk voor de doelgroepen, waaronder de Meewerkers.
Bezuinigingen
Bezuinigingen zijn doorgevoerd, maar konden in de praktijk niet volledig worden gerealiseerd door verplichtingen aan Alescon en Werkplein Drentsche Aa.
In afwachting van wat de raad aangeeft met betrekking tot de mogelijkheden om versneld de openbare verlichting te verduurzamen, hebben we de openbare verlichting niet beperkt/met 25% uitgezet.
Burgerinitiatieven hebben geleid tot uitbreiding van onder andere speeltoestellen en straatmeubilair. Hierdoor hebben we de doelstelling om hierop te besparen niet gehaald. Bij het plaatsen van nieuwe objecten is in de regel geen geld voor beheer geregeld.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Openbaar vervoer
Vanwege het verdwijnen van de meeste stadsbussen is in het najaar een pilot Publiek Vervoer ingevoerd onder de naam Cityline. Dit is een combinatie van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. De pilot is onderdeel van een nieuwe, gezamenlijke aanbesteding Publiek Vervoer voor de provincies Groningen en Drenthe. Omdat het Publiek Vervoer een belangrijk onderdeel is van het nieuwe beleid kon de Visie Mobiliteit in 2015 niet worden afgerond.
Overige thema’s
De verkenning naar een fietssnelweg Assen – Groningen is in het najaar gestart. De eerste resultaten worden in 2016 verwacht.
In overleg met scholen, verkeersouders en VVN is in de directe schoolomgeving een aantal kleine fysieke maatregelen getroffen om de veiligheid te verbeteren.
Gedragsbeïnvloeding van verkeersdeelnemers om minder de auto te gebruiken, was onderdeel van het project Beter Benutten.
Duurzaamheid
Duurzaamheidscentrum Assen
Het duurzaamheidscentrum Assen in het Asserbos is geopend. Het duurzaamheidscentrum wordt intensief gebruikt. Zowel in materialen als in energiegebruik is het gebouw zeer duurzaam. Met stichting Het Drentse Landschap is afgesproken dat het in 2016 de programmering gaat doen. De intentie is om dit te continueren voor tien jaar.
Zonnelening
We boden inwoners de mogelijkheid om tegen een aantrekkelijke rente geld te lenen voor het aanschaffen van zonnepanelen op hun woning. Hiervoor was een miljoen euro beschikbaar (waarvan 50% van de provincie kwam). Dit bedrag is in enkele maanden tijd bijna geheel benut en er is een groot oppervlak aan panelen bijgeplaatst.
Samenwerking en stimuleren initiatieven
Rondom de energietransitie werken we samen met de provincie aan participatie vanuit de samenleving. De Noordelijke Energieagenda komt traag op gang.
Uit ons project in de Lariks bleek dat renovatie van woningen naar Nul-op-de-meter moeilijk te financieren is. We hebben daarom een financieringsmodel opgezet. Dit heeft landelijke aandacht getrokken. Met de provincie zijn we vergevorderd in gesprek over het instellen van een waarborgfonds. Een grote bank heeft aangegeven in het project te willen stappen. Het model dat we hebben ontwikkeld wordt onderdeel van een
city deal met het Rijk.
Het Drents Energieloket, dat we samen met de andere Drentse gemeenten, de provincie en het bedrijfsleven opgezet hebben, draait goed. Door dit loket en de bijbehorende campagnes ‘Zon zoekt Drent’ en ‘Drent zit er warmpjes bij’, zijn bewoners gestimuleerd om duurzaam te verbouwen. Wij bleven daarnaast de maatwerkadviezen verstrekken aan particuliere woningeigenaren. Het aspect duurzaamheid is meegenomen in het woningmarktonderzoek en het wordt nadrukkelijk meegenomen in de Woonvisie.
Samen met de provincie hebben wij het project Warmtenet bij WZA, GGZ en Van Boeijen gefaciliteerd. Dit project is in de eindfase beland.
Het Europese subsidieproject IMEA (Integrated Measures for an Energy Efficiency Approach) is afgerond. Binnen dit project hebben we met vier andere regio’s/steden en vijf kennisinstellingen samengewerkt aan het verbeteren van het beleid op energiebesparing in woningen. We hebben onder andere gestimuleerd dat buren gingen samenwerken op het gebied van energiebesparing en we hebben geleerd hoe we de bewoners hierbij kunnen helpen. We hebben samenwerking gezocht met energieadviseurs en uitvoerende aannemers en installateurs. We hebben onderzocht in welke wijken en straten het hoogste relatieve energiegebruik is, waardoor we weten op welke gebieden we onze inspanningen moeten richten.
Vastgoed
Verschillende gemeentelijke gebouwen zijn verduurzaamd en er is een groot aantal zonnepanelen geplaatst.
Afval
De invoering van containermanagement is succesvol afgerond. Containers voor kunststof verpakkingsafval zijn bij 17.000 huishoudens in de laagbouw in gebruik genomen. De verruimde vrijstelling om gratis afval naar het milieupark te brengen heeft het gewenste effect: er wordt veel meer afval gebracht en dit wordt op het milieupark in diverse stromen gescheiden. Er heeft een pilot omgekeerd inzamelen plaatsgevonden. In 2015 is een voorstel voorbereid om de inzamelfrequentie van gescheiden afvalstromen aan huis te verhogen en die van restafval te verlagen.