3. Meedoen in Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
De nieuwe taken voor Jeugdhulp en Wmo zijn ingepast in de gemeentelijke uitvoering. De meeste aandacht ging daarbij uit naar de organisatorische en meer praktische aspecten. We raken al met al steeds beter ingeregeld, de risico’s zijn onder schot, ingewikkelde casussen worden goed opgepakt en de Asser lobby op Beschermd Wonen was succesvol. Naast het inregelen ontstaat langzaam ruimte voor de transformatie-opgaven in het Sociaal Domein. Met de komst van de nieuwe welzijnsorganisatie Vaart Welzijn is het speelveld voor welzijn ingrijpend veranderd. Vaart Welzijn speelt op diverse terreinen een prominente rol en organiseert de buurtteams, die inmiddels een stedelijke dekking hebben gekregen. Via extra opdrachten is Vaart Welzijn verder actief op de lichtere vormen van jeugdhulp en het stimuleren van sport en bewegen. Met een nieuwe overeenkomst voor Mijn Buurt Assen hebben Actium en de gemeente afgesproken voor nog eens vier jaar te werken aan de leefbaarheid van Assen. Andere initiatieven zoals de stichting STILA ondersteunen dit.
De komst van de alles-in-een-school is een logisch vervolg op de Brede School en biedt optimale kansen voor de ontwikkeling van kinderen.
Wat willen we bereiken
Jeugdzorg
Jeugdhulp
We geven uitvoering aan het beleidskader Jeugdhulp 2015-2016. In de jeugdzorg wordt primair ingezet op preventie en lichte ondersteuning. Daarmee verminderen we de inzet van duurdere en/of specialistische zorg. Zorgvragers krijgen de regie meer in eigen hand en schakelen zoveel mogelijk een eigen netwerk in. Binnen Drenthe is op de jeugdhulp een taakstelling van 20% aan de orde, die vanaf 2018 moet worden bereikt. Door nu te investeren in het versterken van het voorliggend veld, zorgen we dat uiteindelijk minder intensieve zorg hoeft te worden ingezet. De transitiemiddelen voor jeugdhulp bedragen voor 2015 € 24,6 miljoen (inclusief bedrijfsvoering) en zijn toegevoegd aan het budget.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
We versterken de positie van het CJG voor aansturing, preventie en samenwerking met onderwijs en voorschoolse voorzieningen. Er komt één aansturingsorganisatie voor het CJG ter vervanging van de huidige constructie, zijnde een vrijwillige netwerkconstructie. Aanmeld-, diagnose- en casemanagementtaken worden binnen het CJG georganiseerd.
Jeugdparticipatie
We laten jongeren adviseren over de ontwikkeling van de stad en activiteiten door en voor jongeren organiseren. Hierbij maken we gebruik van de inzet van Jong-Assen (Beleidsintensivering jongerendenktank Jong-Assen), ondersteund door het jongerenwerk.
Wmo, gezondheidszorg en vrijwilligerswerk
Toegang
Inwoners die een steun in de rug nodig hebben, kunnen gebruik maken van een sterk netwerk van vrijwilligers en professionals. Wij kiezen hierbij voor een faciliterende rol. Wij zorgen dat de inwoner met een ondersteuningsvraag binnen twee stappen op de juiste plek is en mag rekenen op een integrale benadering. Vanaf 2015 werken we met één systeem van ‘Toegang’ met drie poorten: Inwonersplein, buurtteams en voor de jeugd het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Wmo
De Wmo is bedoeld om inwoners met een beperking volwaardig mee te laten doen aan de samenleving. De middelen zijn beperkt en bij aanvragen kijken wij eerst of algemene voorzieningen volstaan. Pas als het echt nodig is, bieden wij (individuele) maatwerkvoorzieningen. Tijdens de transformatiefase wordt onderzocht of maatwerkvoorzieningen kunnen worden omgevormd tot een algemene voorziening, zoals bij hulp bij het huishouden. Dit geldt voor vormen van individuele en groepsbegeleiding (inclusief vervoer), aangepast sporten en bewegen in groepsverband.
Vrijwilligersbeleid
We gaan aan de slag met het beter positioneren en benutten van informele zorg door mantelzorgers en vrijwilligers. Omdat uitvoering van ondersteuning van mantelzorg en vrijwilligerswerk plaatsvindt binnen de nieuwe welzijnsorganisatie, is de belangrijkste taak van de gemeente om deze opgave goed te borgen in de opdracht aan deze organisatie. De gemeente behoudt daarnaast een faciliterende en stimulerende taak om deze opgave mogelijk te maken. Er komt een apart voorstel om uiting te geven aan de waardering voor mantelzorgers.
Maatschappelijke opvang
Assen voert als centrumgemeente de taken Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang uit namens acht andere regiogemeenten. De extra gelden hiervoor worden ingezet voor begeleiding, gericht op instellingen van maatschappelijke opvang voor de negen gemeenten in de regio.
Mijn Buurt Assen
De gemeente blijft onder deze noemer samen met Actium werken aan een verbetering van de sociale en fysieke leefomgeving van Assenaren. Daarbij blijven bestaande instrumenten beschikbaar in de vorm van gebiedsgericht werken en een digitaal podium zoals de wijkwebsite. Ook wordt gezocht naar nieuwe partners om gefaseerd toe te werken naar een kleinere uitvoerende rol van de gemeente en een bredere verantwoordelijkheid als het gaat om leefbaarheid. De gemeente zal in haar rol het accent steeds meer leggen op faciliteren en stimuleren.
Wijkgebouwen
Ook hier staan samenwerking en benutten van de eigen kracht van inwoners voorop: meer welzijnsactiviteiten in wijkgebouwen en een kleinere rol van de gemeente in eigendom/exploitatie. Waar mogelijk dragen we het eigendom of de exploitatie van wijkgebouwen aan derden over.
Stimuleringsregeling
Bestaande welzijnssubsidies worden vervangen door één simpel en toegankelijk instrument voor het stimuleren en faciliteren van welzijn en leefbaarheid. De regeling staat vanaf 2015 open voor alle Assenaren die samen willen werken aan welzijn en leefbaarheid. Daarbij zal de ondersteuning veranderen van puur financieel naar steeds meer een accent op stimuleren en faciliteren van kennis, netwerken en middelen. Uitvoering hiervan vindt zo mogelijk buiten de gemeentelijke organisatie plaats in een omgeving waar de gemeente met partners samenwerkt aan deze opgave.
Nieuwe welzijnsorganisatie
In 2015 werken we aan een inhoudelijke vernieuwing van het welzijnswerk. Het uitgangspunt is versimpeling en op afstand zetten van de uitvoeringsstructuur. De gemeente wordt opdrachtgever van deze nieuwe externe welzijnsorganisatie.
Opvang vluchtelingen, asielzoekers en statushouders
De gemeente Assen streeft na dat niemand op straat hoeft te slapen.
Meedoenbeleid
We zetten onze Meedoenregeling voort. Begin 2015 wordt het Meedoenbeleid herijkt. Hierbij wordt getoetst op de aansluiting van aanbod en doelgroep op bestaand beleid (schuldhulpverlening, armoede, DOEN!) en op de wijziging van de landelijke regelgeving.
Sport
We maken inwoners bewust van mogelijkheden om hun gezondheid te bevorderen. Daarin kiezen we een regierol op afstand: uitvoering is aan externe organisaties. Wij zorgen dat het informele circuit van verenigingen en vele vrijwilligers hun ‘werk’ kunnen doen en zorgen daarnaast voor heldere opdrachten aan verbonden partijen als de GGD en de nieuwe welzijnsorganisatie, opdat deze onze inwoners adequaat bedienen. De tarieven voor het huren van sportaccommodaties worden meer kostendekkend.
Schuldhulpverlening
Mensen in (dreigende) financiële problemen worden met een vernieuwde aanpak (meer focus op preventie, eigen kracht, informele ondersteuning) en duurzamer geholpen. We willen komen tot een betere beheersing van de inzet van middelen en schuldhulpverlening.
We gaan de integrale aanpak van schuldhulpverlening doorontwikkelen en de ketensamenwerking optimaliseren. We zetten in op preventie, vroegsignalering en ontwikkelen van recidivebeleid. De raam- en uitvoeringsovereenkomst GKB zetten we om in een prestatieovereenkomst met taakstellend budget.
We geven uitvoering aan het aanvalsplan armoedebestrijding en schuldpreventie: inzet op informele hulp (zelfhulpgroepen en inschakelen van de sociale omgeving), preventiemaatregelen en projecten die financiële belemmeringen op weg naar werk en school wegnemen.
Onderwijs
Passend Onderwijs
We stemmen onze nieuwe jeugdzorgtaken goed af met de opdracht van de schoolbesturen om te komen tot Passend Onderwijs. In de regio wordt de afgesproken Ontwikkelagenda Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd uitgewerkt. Versterking van de onderwijszorgstructuur draagt bij om de beoogde bezuiniging op zwaardere jeugdzorg te behalen.
Alles in één scholen
De besturen voor primair onderwijs in Assen werken samen met organisaties voor kinderopvang aan nieuwe concepten voor 'alles-in-eenscholen' of 'educatieve kindcentra'. Wij geven ruimte voor deze ontwikkeling door vernieuwing van de huidige Brede School-aanpak. Bij de IKC-ontwikkeling heeft de gemeente vooral een stimulerende rol en stelt ze randvoorwaarden; de ontwikkeling komt vanuit de organisaties zelf. De middelen die beschikbaar zijn voor de doorontwikkeling van het IKC zijn beperkt. Op het instrument peuterspeelzaalwerk blijven we inzetten.
Onderwijshuisvesting
De raad heeft extra budget beschikbaar gesteld voor de nieuwbouw van gereformeerde basisschool De Parel en voor de nieuwbouw van lokalen voor de openbare en christelijke basisscholen in Kloosterveen.
Verzelfstandiging Plateau Openbaar Onderwijs
We werken aan het verder verzelfstandigen van het openbaar primair onderwijs, met meer vrijheid van handelen en meer gelijkschakeling met het bijzonder onderwijs. Zo creëren we een gelijk speelveld.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Jeugdzorg
Jeugdhulp
Vorig jaar stond grotendeels in het teken van de transitie jeugdhulp. Dit gebeurde samen met de Drentse gemeenten, de jeugdhulpaanbieders en de overige partners. Het inrichten van de organisatie, rapportage en monitoring, administratie en toegang waren de belangrijkste opgaven. Inmiddels komt er duidelijkheid over de aantallen kinderen in zorg. Ook krijgen we inzicht in hoeverre de contracten met de zorgaanbieders passen bij de vraag naar zorg.
In de inrichting van het ‘voorliggend veld’, de indicatiestelling, casusregie en afspraken met zorgaanbieders proberen we de intensieve zorg terug te brengen.
De jeugdhulp lijkt vooralsnog binnen de beschikbare middelen uitgevoerd. Dit hangt ook samen met de in jeugdregio gemaakte afspraken met zorgaanbieders (werken met budgetplafonds). De eindafrekening vanuit de jeugdhulpregio over 2015 volgt overigens nog.
Voor nadere informatie verwijzen wij naar de Monitor Sociaal Domein.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
In 2015 is een project gestart om de lichtere vormen van jeugdhulp in Assen door Vaart Welzijn te laten doen. Doel is om zo een betere aansluiting en sturing te krijgen op preventie, samenwerking en versterking van het voorliggend veld. Via een heldere opdracht aan Vaart willen we een betere samenhang krijgen in het aanbod aan jeugdhulp.
Er is een begin gemaakt om de indicatiestelling voor jeugdhulp waarvoor een beschikking nodig is te integreren in de gemeentelijke dienstverlening. Hiermee willen we meer eenduidigheid creëren en zorgen voor een betere aansluiting en samenwerking tussen Jeugdhulp en Wmo, Leerplicht en RMC.
Jeugdparticipatie
We betrekken JongAssen bij beleidsontwikkeling en actuele zaken. Jongeren hebben onderzoek gedaan naar het TT-festival. JongAssen bereidt een nulmeting voor onder jongeren in jeugdhulp over cliëntparticipatie. De opdracht aan Vaart Welzijn maakt scherp wat hun inzet moet opleveren op het gebied van maatschappelijke participatie door jongeren.
Wmo, gezondheidszorg en vrijwilligerswerk
Toegang
Om de nieuwe Wmo-taken en Jeugdhulptaken in te passen in de gemeentelijke uitvoering is in eerste instantie gekozen voor drie afzonderlijke toegangen. Er wordt daarbinnen intensief samengewerkt zodat inwoners met hun vraag snel bij de juiste persoon zijn. In de toegang wordt steeds meer invulling gegeven aan het keukentafelgesprek en de eigen kracht van inwoners.
Wmo-beleid
Het jaar 2015 stond in het teken van het op orde krijgen van de basis. We moesten klanten en aanbieders leren kennen en de nieuwe taken organiseren. Er zijn drie inkooprondes geweest gericht op zorgcontinuïteit, vernieuwing en om keuze in het ondersteuningsaanbod te krijgen en meer kleine aanbieders te contracteren. In het najaar zijn we gestart met de herbeoordelingen voor mensen met overgangsrecht.
We hebben de eerste transformatie gerealiseerd met de omvorming van de lichte huishoudelijke hulp naar de Algemene Voorziening Schoonmaak.
Voor Beschermd wonen zagen we een groot financieel tekort op ons afkomen. Door intensieve en succesvolle lobby én afspraken met de regiogemeenten hebben we het nadeel voor Assen aanzienlijk beperkt. De rijksbijdrage beschermd wonen voor de regio Assen is opgehoogd van € 25 miljoen naar € 33,7 miljoen voor 2015.
Voor nadere informatie over wat we in 2015 hebben aangepakt en wat dat heeft opgeleverd verwijzen wij naar de Monitor Sociaal Domein.
Financiële uitkomst Wmo/beschermd wonen
De realisatie is lager dan vermeld in de najaarsnota 2015. Dit verschil bestaat uit een positief saldo van € 971.000 op de Uitvoering Maatschappelijke ondersteuning en een negatief saldo op Beschermd wonen van € 239.000. Het saldo wordt gestort in de reserve voor het Sociale Domein.
Vrijwilligersbeleid
Vaart Welzijn heeft de opdracht om meer inwoners te activeren om vrijwilligerswerk te doen én om mantelzorgers, vrijwilligers en hun organisaties te ondersteunen.
In 2015 is gestart met een nieuwe invulling van mantelzorgwaardering. De voorbereiding van de erkenning mantelzorgvriendelijke gemeente is in gang gezet.
Mantelzorgondersteuning is ingebed in de buurtteams.
Maatschappelijke opvang
In de maatschappelijke opvang zijn de volgende ontwikkelingen afgerond:
De jongerenopvang is begin 2015 verhuisd naar de Lottingstraat. Hierdoor kon de sloop aan de Treubstraat beginnen voor de nieuwbouw van RENN 4. De verbouw van de Lottingsstraat is binnen de rijksmiddelen gerealiseerd.
De raad heeft medio 2015 het Verbeterplan maatschappelijke opvang, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg vastgesteld. Na de zomer zijn wij met de invoering van de verbeteracties gestart.
Eind 2015 hebben wij naar aanleiding van het Verbeterplan werkafspraken gemaakt met de regiogemeenten.
Mijn Buurt Assen
De gemeente en Actium gaven met Mijn Buurt Assen een impuls aan leefbaarheid door het steunen van veel bewonersinitiatieven en diverse fysieke en sociale projecten in de wijken. In 2015 ondertekenden gemeente en Actium een hernieuwde intentieovereenkomst voor de komende vier jaar. Actium is gestart met een groot transformatieprogramma in de wijken. De gemeente levert daarbij een bijdrage aan de leefbaarheid en de kwaliteit van de openbare ruimte. De samenwerking tussen Vaart Welzijn en Mijn Buurt Assen is goed op gang gekomen.
Wijkgebouwen
In twee wijkgebouwen is de exploitatie overgedragen aan derden. Voor de overige wijkgebouwen zijn gesprekken nog gaande.
Stimuleringsregeling
Op 1 juli 2015 is de stichting stimulering leefbaarheid in Assen (STILA) in het leven geroepen. Zij kan door ondersteuning en toekenning van bijdragen uit het stimuleringsfonds inwoners stimuleren en coachen om initiatieven in de wijk of buurt te ontplooien.
Het bestuur en het bewonerspanel van STILA bestaan uit Assenaren.
Stimuleringsregeling
Op 1 juli 2015 is de stichting stimulering leefbaarheid in Assen (STILA) in het leven geroepen. Zij kan door ondersteuning en toekenning van bijdragen uit het stimuleringsfonds inwoners stimuleren en coachen om initiatieven in de wijk of buurt te ontplooien.
Het bestuur en het bewonerspanel van STILA bestaan uit Assenaren.
Nieuwe welzijnsorganisatie
De stichting Vaart Welzijn voert de welzijnstaken voor de gemeente uit en heeft de regie op de buurtteams. Vaart Welzijn is onderdeel van de Tintenwelzijnsgroep. Het contract ging op 1 juli 2015 in.
Opvang vluchtelingen, asielzoekers en statushouders
Samen met het COA hebben wij verder gewerkt aan het Asielzoekerscentrum Scheepersmaat. In het voormalige hoofdkantoor van de NAM kunnen maximaal 1.000 asielzoekers worden opgevangen. In de zomer heeft Assen een bijdrage geleverd aan de opvang van de grote stroom asielzoekers. In de TT Hall zijn 600 vluchtelingen opgevangen. Om niemand op straat te laten slapen is in 2015 het beleid en de uitvoering van de bed-, bad- en broodvoorziening voortgezet.
Meedoenbeleid
Het nieuwe Meedoenbeleid is vastgesteld. Bestaande vangnetregelingen zijn voortgezet en op onderdelen verbeterd. Door extra inzet op preventie en gedragssturing hebben we armoede meer structureel bestreden.
Sport
Vaart Welzijn zet sport, bewegen en gezondheid in om participatie te bevorderen. Er wordt daarbij samengewerkt met verenigingen, onderwijs, GGD, zorg en Gebiedsgericht Werken (GGW). Voorbeelden zijn drinkwater- en fietscampagnes op scholen en kinderopvang, leefstijlweek voor kinderen met overgewicht, buurtteams verwijzen naar sport. Het aanbod en netwerk van sporten met een plus is in kaart gebracht. Hierdoor is doorverwijzing en samenwerking makkelijker. Bij GGW stimuleren we plannen van bewoners om meer (buiten) te bewegen.
De uitvoering van het vierjarig landelijk programma Gezond in de Stad (GIDS) is gegund aan Tinten Welzijnsgroep. GIDS Assen is in november van start gegaan, het doel is het verkleinen van gezondheidsachterstanden door samenwerking met inwoners en lokale partijen.
Er zijn subsidies verstrekt aan evenementen zoals Assen Runs, Olympia’s Tour, MTB evenementen, Jeugdtour, Beachweek en aangepast sporten.
De tarieven voor sportaccommodaties zijn verhoogd na overleg met sportverenigingen.
Schuldhulpverlening
Het preventieprogramma met gastlessen op scholen, budgetcursussen en adviesgesprekken is uitgevoerd. In mei is een project gestart waarbij GKB-klanten die in een traject Budgetbeheer zitten, eerder uitstromen door inzet van vrijwilligers. Het project Jong en Schulden is voortgezet.
Buurtteams spelen een steeds belangrijker rol in de ketensamenwerking.
Het aanvalsplan is uitgevoerd door onder andere subsidierelaties aan te gaan of voort te zetten met stichting Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds. Onderdelen die nog niet zijn uitgevoerd zijn meegenomen in het armoedebeleid.
Onderwijs
Passend Onderwijs
Er is overeenstemming bereikt over de ondersteuningsplannen van het onderwijs tussen de vijf gemeenten in Noord- en Midden-Drenthe en de Samenwerkingsverbanden voor Primair en Voort- gezet Onderwijs. Dit gebeurde in de vorm van een op overeenstemming gericht overleg (OOGO). Tegelijkertijd is afstemming bereikt over de afzonderlijke jeugdhulpplannen van de gemeenten.
Alles in één scholen
Onder de naam alles-in-eenscholen is een raadsnotitie opgeleverd en hebben de partners een toekomstbeeld bepaald. Verder zijn wij bezig met de omslag van een regisserende naar een faciliterende en stimulerende rol. Eind 2015 is de opdracht uitgezet om een rekenmodel te ontwikkelen voor het budget voor harmonisatie en de ontwikkeling van alles-in-eenscholen. Op basis hiervan zal in de toekomst de verdeling van de middelen gaan plaatsvinden. Stichting Peuter-speelzaalwerk Assen heeft het peuterspeelzaalwerk in 2015 uitgevoerd conform de meerjaren uitvoeringsovereenkomst.
Onderwijshuisvesting
In 2015 zijn de Aventurijn en de Trampoline gehuisvest in MFA Schakelveld. Hiermee is er niet langer leegstand in dit gebouw. De eerste fase van het Dr. Nassau College Quintus is in gebruik genomen.
GBS de Parel in Kloosterveen is gestart met de nieuwbouw. Wij zijn in overleg met de openbare en christelijke basisscholen voor de nieuwbouw van CBS de Kloostertuin en OBS Kloosterveen. De bouw van MFA Assen – Oost is gestart.
Verzelfstandiging Plateau Openbaar Onderwijs
Stichting Plateau openbaar onderwijs Assen functioneert per 1 januari 2016 als zelfstandige organisatie.
Leerplicht
Er is een intensievere samenwerking tussen leerplicht, scholen en ketenpartners om samen een plan te maken voor het begeleiden van jongeren.
De rol van leerplicht is meer ondersteunend en adviserend.
Het basisonderwijs weet leerplicht steeds meer te vinden op het gebied van verzuim, maar ook voor advies.
Ten opzichte van het schooljaar 2013-2014 zijn de meldingen vanuit het basisonderwijs gestegen. Leerplicht pakt zorg en verzuim eerder op. Dit moet uiteindelijk leiden tot een daling van meldingen in het Voortgezet Onderwijs.