4. Aantrekkelijk Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
Het valt ons op dat er in toenemende mate sprake is van samenwerking in de stad. Ondernemers, instellingen en inwoners initiëren, werken met ons samen en leveren een grote bijdrage aan dit programma. Het succes van het TT-Festival bijvoorbeeld. De ondernemers hebben een grote rol bij het festival gekregen. Ook op lastiger onderwerpen zijn we in gesprek gebleven met de stad. De gesprekken over het FOC in Assen gaan ook over de toekomst van de binnenstad. De kwaliteit van het straatbeeld is verbeterd, doordat auto’s vaker in garages worden geparkeerd dan op straat. Voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad hebben wij tussentijds en in overleg met de ondernemers de maximale parkeerduur in een aantal straten aangepast. Inwoners van Marsdijk hebben het burgerinitiatief Marsdijk-Alert ingesteld en de bedrijventerreinen en het centrum zijn het afgelopen jaar gecertificeerd voor het Keurmerk Veilig Ondernemen.
De deelnemers van het cultureel hart hebben een stichting opgezet om activiteiten beter te organiseren en te financieren door fondsenwerving. In 2015 is er al een flink bedrag aan externe financiering binnengehaald. Samen met het ICO en de gebruikers van het Mercuriustheater hebben wij het pand Zuidhaege 2 omgevormd tot een laagdrempelig ontmoetingscentrum voor kunst en cultuur.
Wat willen we bereiken
Aantrekkelijke Binnenstad
Het behoud van kwaliteit van de binnenstad vraagt bijzondere aandacht. Door op beleid en uitvoering de inzet te combineren willen we de programma-aanpak versterken.
Daarvoor gaan we op zoek naar vernieuwende concepten. We beogen hiermee maatwerk te leveren en aan te sluiten op nieuwe ontwikkelingen in de markt. Dit betekent dat we in 2015 de huidige kaders, zoals bestemmingsplannen en visies, bijstellen.
Hierbij denken we aan het beperken van de detailhandel in aanloopstraten en periferie. Andere mogelijkheden zijn functieverandering stimuleren, venstertijden flexibiliseren en het kernwinkelgebied herijken. Daarnaast zetten wij ook in op arrangementen, beleving en vertier. Dit stimuleren wij door partijen bij elkaar te brengen en verbindingen te leggen.
We werken aan de herinrichting van de Brink. Dit gebied verbindt het Drents Museum en de binnenstad. De nog beschikbare gemeentelijke stedelijke vernieuwingsgelden worden ingezet voor de binnenstad.
Cultureel Hart
We stimuleren de instellingen in het Cultureel Hart om een verrassend aanbod aan tentoonstellingen, activiteiten en programmering te organiseren. Wij vragen de instellingen om dit samen met de ondernemers te doen. We stellen budget beschikbaar voor bijzondere tentoonstellingen van bijvoorbeeld het Drents Museum die grote aantallen bezoekers zullen trekken. Wij faciliteren het oprichten van een stichting om fondsenwerving voor activiteiten in het Cultureel Hart mogelijk te maken. Door het inzetten van beeldende kunst in de openbare ruimte maken we onze binnenstad speels, attractief en herkenbaar. In 2015 willen we tenminste twee uitingen van kunst in de openbare ruimte realiseren. Prioriteit ligt bij de Brink.
Voor de instellingen van De Nieuwe Kolk maken we ruimte binnen de subsidies voor inhoudelijke samenwerking. Dit zal eerst op projectbasis zijn. Om een solide financiële basis te leggen hebben we naar de gehele exploitatie van De Nieuwe Kolk gekeken en op basis van de ervaringscijfers van de afgelopen jaren een nieuwe exploitatieopzet gemaakt. De raad is over gemaakte keuzes geïnformeerd.
Promotie Assen
Het eindbeeld dat wij voor ogen hebben, is in deze bestuursperiode niet haalbaar. Samen met stakeholders in de stad pakken we de kansen op die zich voordoen. Daarbij werken we stap voor stap toe naar het eindbeeld van een professionele citymarketingorganisatie.
We vragen hiervoor een bijdrage van stakeholders. De citymarketingorganisatie heeft onder andere als doel meer bezoekers naar de stad te trekken, de verblijfsduur te verlengen, het aantal hotelovernachtingen te verhogen en de bestedingen per bezoeker te verhogen.
Voor evenementen zetten we ons budget vooral in voor een aantal beeldbepalende evenementen en tentoonstellingen met een uitstraling op regionaal en nationaal niveau. Op deze manier dragen de evenementen bij aan de promotie van Assen.
Het faciliteren van kleinere evenementen willen we neerleggen bij MKB Binnenstad. Hierbij denken wij bijvoorbeeld aan de organisatie, fondsenwerving, marketing en gezamenlijke inkoop.
TT- Festival
Op basis van de uitkomsten van de evaluatie van de TT Speed Week kijken we hoe we in 2015 verder gaan. De raad is hierover geïnformeerd.
Parkeren
Door samen op te trekken met MKB Binnenstad willen we het parkeren nog beter afstemmen op de wensen en behoeften van bezoekers in Assen. In 2015 is een pilot gestart met een maximaal dagtarief, dat in 2016 geëvalueerd zal worden. Daarnaast gaan we het gebruiksgemak vergroten van het parkeren in de binnenstad. Dit doen we onder andere door een verdere optimalisatie van projectonderdelen binnen Sensor City in het verkeersmanagementsysteem en het doorontwikkelen van de AsserPas als betaalmiddel.
Om het parkeerbedrijf financieel gezond te houden, wordt in 2015 op het Veemarktterrein een vorm van betaald parkeren ingevoerd. Handhaving op parkeren blijft nodig. Hierbij kijken we naar een goedkopere uitvoering.
Veiligheid
Voor een veilige stad is een goede samenwerking met ondernemers, maatschappelijke partners, burgers en politie een voorwaarde. Hierbij valt te denken aan het opzetten van het Keurmerk Veilig Ondernemen, burgerparticipatie via deelname aan Burgernet en het gebruik van sociale media. Criminaliteit ondermijnt de gehele Asser samenleving. Bijzondere aandacht krijgt de aanpak van criminele jongeren in Assen. Daarom zetten wij in op de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit door samen te werken met de politie, het Regionaal Informatie en Expertise Centrum en andere overheidsdiensten. Wij vinden de bestrijding van mensenhandel een aandachtspunt.
Beleidsintensivering Ketenregisseur mensenhandel
Wij willen de inzet van de Ketenregisseur mensenhandel voortzetten en we streven dit in Noord-Nederlands verband te doen.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Aantrekkelijke Binnenstad
In 2015 zijn we verder gegaan om de doelstellingen van de Aantrekkelijke Binnenstad verder uit te werken. Het afgelopen jaar zijn we begonnen met de herinrichting van de Brink. Wij hebben kunnen inspelen op concrete vragen vanuit de markt. Op verzoek hebben we in de aanloopstraten op enkele plekken functieveranderingen mogelijk gemaakt.
Wij hebben ook middelen beschikbaar gesteld aan MKB Binnenstad als een bijdrage voor de activiteiten van de citymanager. Daarnaast hebben wij financiering verstrekt aan de VVV met daarbij de opdracht om onder andere arrangementen te ontwikkelen. Bezoekers en inwoners kunnen nu gebruik maken van arrangementen, waarbij ze kunnen genieten van alles wat Assen te bieden heeft.
De gesprekken over het Factory Outlet Center (FOC) in Assen gaan ook over de toekomst van de binnenstad. Het was dus niet meer dan logisch dat wij de binnenstad intensief hebben betrokken bij het proces rondom FOC. Daarnaast is er een Taskforce opgericht die een plan voor de binnenstad heeft ontwikkeld. De discussie rondom FOC kan betekenen dat kaders of visies bijgesteld moeten worden.
Cultureel Hart
In 2015 is er door de deelnemers van het Cultureel Hart een breed programma neergezet. Het druk bezochte preuvenement is inmiddels de traditionele start van het culturele seizoen met wederom een zeer gevarieerd programma. In 2015 hebben we kunnen genieten van zondagactiviteiten in de Gouverneurstuin en tijdelijke kunstwerken op de Kop van de Vaart en in parkeergarages. In een leegstaand pand in de binnenstad is een pop up galerie gekomen waar kunstenaars tijdelijk hun werk kunnen exposeren en verkopen.
Ook achter de schermen is druk gewerkt om het Cultureel Hart ook de komende jaren sterk te laten kloppen. De partners van het Cultureel Hart hebben een stichting opgezet voor fondsenwerving. Wij nemen daar aan deel door hun een subsidie toe te kennen, zodat zij in staat zijn om hun organisatie te versterken die de fondsen gaat werven. Dat heeft meteen resultaat gehad. De stichting heeft voor ruim € 50.000 aan externe fondsen weten aan te trekken.
De bibliotheek en het theater hebben hun bestuurlijke fusie verder opgepakt. Dit door te werken aan een koepelorganisatie met een totaalconcept voor beleving, ontmoeting, verbinding, ontwikkeling en inspiratie in De Nieuwe Kolk. Het is hun streven om de bestuurlijke fusie per 1 januari 2017 te laten ingaan.
In 2015 is Podium Zuidhaege ontstaan door een samenwerking tussen de gebruikers van het Mercuriustheater en het ICO. Podium Zuidhaege moet een laagdrempelig en herkenbaar ontmoetingscentrum worden voor (amateur)kunst en cultuur.
Het bestuur van het CBK Drenthe heeft in overleg met ons besloten om de werkzaamheden van het CBK per 1 januari 2016 te beëindigen. De aanleiding is de slechte financiële situatie en het gebrek aan (financiële) mogelijkheden om te investeren in een versterking van de organisatie.
Promotie Assen
Het TT-Festival in 2015 was in meerdere opzichten een succes. De inwoners en bezoekers hebben kunnen genieten van een prachtig feest. Wij constateren dat Assen trots is op het festival dat voor en door Assen is georganiseerd. Dat blijkt uit de berichtgeving in de media.
Wij hebben succesvol samengewerkt met de Asser ondernemers en de projectorganisatie, waarbij we allemaal onze verantwoordelijkheid hebben genomen en gebruik hebben gemaakt van elkaars expertise. De projectorganisatie heeft zich gericht op de faciliteiten, een goede basis en een eenduidige communicatie. De kracht van de ondernemers kwam tot uiting in een mooie programmering en aankleding van de stad. Daarmee halen we ruim de (financiële) doelstellingen die in december 2014 gesteld zijn.
Voor promotie van Assen hebben wij in 2015 middelen beschikbaar gesteld voor werkzaamheden van de citymanager om bij te dragen aan reuring in de binnenstad en voor de krant Dit is Assen.
In 2015 hebben wij een breed scala aan evenementen gesubsidieerd. MKB Binnenstad heeft met succes de organisatie van een aantal evenementen in de binnenstad uitgevoerd, waaronder Koningsdag. Wij hebben ook vastgelegd dat het tot het einde van onze bestuursperiode deze evenementen blijft organiseren.
Parkeren
In januari 2015 hebben wij een aantal parkeermaatregelen ingevoerd. Met deze maatregelen hebben wij het parkeerbedrijf budgettair neutraal gehouden en zijn de parkeergarages beter benut. De kwaliteit van het straatbeeld is verbeterd, doordat auto’s vaker in garages worden geparkeerd dan op straat. Voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad hebben wij tussentijds en in overleg met de ondernemers de maximale parkeerduur in een aantal straten aangepast.
Vooruitlopend op een uitgebreide evaluatie van het parkeren: uit onderzoeken blijkt dat wij voldoende parkeergelegenheden hebben. Onze kwalitatief hoge garages worden zeer gewaardeerd. De AsserPas wordt steeds vaker gebruikt als betaalmiddel voor parkeren. In 2015 is ons parkeerverwijssysteem als onderdeel van het verkeersmanagementsysteem operationeel geworden.
Zie ook programma Vastgoed en grondbedrijf; onderdeel Vastgoed en Aantrekkelijk Assen.
Veiligheid
In 2015 zijn het centrum en de bedrijventerreinen gecertificeerd voor het Keurmerk Veilig Ondernemen. Voor deze gebieden is nu een gezamenlijke aanpak vastgesteld om de veiligheid in het centrum en op de bedrijventerreinen te verbeteren. De ondernemers pakken dit zelf op en wij doen mee, net als de politie en de Veiligheidsregio Drenthe.
Wij zijn erg blij met de diverse sociale-mediaprojecten die zijn opgezet door ondernemers en burgers om de veiligheid in de omgeving te verbeteren. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van WhatsApp. Het grootste initiatief is genomen door bewoners van Marsdijk, die Marsdijk-Alert hebben opgericht.
Het afgelopen jaar zijn signalen van mensenhandel direct in Noord-Nederlands verband opgepakt en aangepakt. De ketenregisseur speelt in dat proces een centrale rol. We hebben daarmee in Drenthe niet alleen mensenhandel aangepakt, maar ook andere vormen van uitbuiting en georganiseerde criminaliteit.
Door een incidenteel voordeel hebben we in 2015 naast de ketenregisseur, een zorgcoördinator aan kunnen stellen. De zorgcoördinator focust zich op de slachtoffers van mensenhandel. De zorgcoördinator werkt samen met zorginstellingen om nazorg te coördineren en nieuwe signalen te verzamelen. Beide functionarissen werken goed samen vanuit het Veiligheidshuis.
Wij grijpen de aanstaande evaluatie van de aanpak mensenhandel aan om er voor te pleiten dat de aanpak een structureel karakter krijgt in Drenthe. Wij zijn erg tevreden over de eerste resultaten van de zorgcoördinatie en daarom lijkt ons een verlenging van twee jaren voor dit onderdeel voor de hand liggen.