2. Werken in Assen
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
- Samenvatting
- Wat willen we bereiken
- Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
- Wat heeft het gekost
Samenvatting
De Participatiewet is van kracht geworden. Daarvoor zijn de gemeenten Assen, Aa en Hunze en Tynaarlo gestart met het ontwikkelen van één uitvoeringsorganisatie van deze wet: Werkplein Drentsche Aa. De werkgelegenheid in onze gemeente is gelijk gebleven. Het aantal inwoners dat gebruik heeft gemaakt van een uitkering is licht gestegen. Het aantal mensen dat uit de bijstandsuitkering is uitgestroomd is licht gestegen. Het totaal aantal bijstandsgerechtigden is licht toegenomen. Via Werkpunt! hebben we inwoners begeleid naar de arbeidsmarkt. Met betrekking tot kwetsbare jongeren is er geïnvesteerd in het verbeteren van de aansluiting tussen school en arbeidsmarkt.
We hebben Asser bedrijven en ons sensornetwerk verbonden met regionale, nationale en internationale netwerken. Dit heeft geleid tot nieuwe kennis, mogelijkheden tot samenwerking, innovatie en projecten en contact met potentiële afnemers van hun producten.
We zijn gestart met een verkenning naar de komst van een Factory Outlet Center. Er is een intentieovereenkomst getekend met de initiatiefnemer. We zijn een proces gestart om met stakeholders tot een zorgvuldige afweging te komen.
Binnen het programma FlorijnAs zijn diverse projecten uitgevoerd. De afrit op de A28 voor de TT en het Werklandschap Assen Zuid zijn opgeleverd. Bij de Blauwe As zijn drie fietsbruggen en de Blauwe Klap in gebruik genomen. Er is een definitief ontwerp gemaakt voor het Stationsgebied. Het bestemmingsplan Stadsboulevard Zuid is onherroepelijk geworden.
De prognose voor verkoop van bedrijventerreinen is niet gehaald. We hebben een aantal maatregelen genomen met als doel meer inzicht in de marktvraag te krijgen en gerichter acquisitie te doen.
Wat willen we bereiken
Werkgelegenheid
Bijstandsverlening en –financiering met BUIG-uitkering
Het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft de definitieve BUIG-budgetten voor 2015 op 27 november 2015 bekend gemaakt. Dit budget bedraagt voor Assen € 26,2 miljoen. Vanaf 2015 wordt het BUIG-budget verdeeld volgens een nieuw verdeelmodel. Hiermee kunnen volgens het Rijk de noodzakelijke kosten beter worden geraamd. Zoals bij de behandeling van de begroting 2015 is aangegeven, is de gemeente Assen als gevolg hiervan geconfronteerd met een teruggang van het BUIG-budget van € 2 miljoen (geen 28,2 miljoen maar 26,2 miljoen).
Werkpunt!
Een belangrijke taak die het ondernemersteam heeft, is het stimuleren van bedrijven en organisaties om meer mensen met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Het ondernemersteam begeleidt hierbij zowel de medewerkers van Alescon als Werkpunt! als de klanten van de ISD.
Bij de projecten van de FlorijnAs wordt de zgn. SROI meegenomen als criterium in de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Ook worden lokale en regionale bedrijven, voor zover mogelijk binnen de geldende wet- en regelgeving, bij de projecten betrokken.
Zelf geven we het goede voorbeeld door Werkpunt! door te ontwikkelen en bij onze inkopen en aanbestedingen ‘Social Return on Investment’ (SROI) toe te passen. Wij blijven bij alle uitvoerende werkzaamheden kijken in hoeverre deze geschikt (te maken) zijn voor Werkpunt! Op deze manier verwachten wij in 2015 via Werkpunt! ruim 150 inwoners tijdelijk een dienstverband te geven. Gelet op de eerste signalen van een aantrekkende economie en de tot nu toe opgedane ervaring, verhogen wij onze ambitie voor doorstroming naar werk van 25% naar 30%.
Werkplein Drentsche Aa
In de Kadernota Participatiewet is aangegeven dat wij toe willen naar één uitvoeringsorganisatie voor de Participatiewet. Dit betekent dat onderdelen van Alescon en de ISD hierin zullen opgaan. In het vierde kwartaal van 2015 verwachten wij op basis van uw kaderstelling de plannen zover uitgewerkt te hebben, dat wij u hierover nader kunnen informeren.
Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt
De Kadernota Participatiewet stelt dat een sterkere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt belangrijk is voor een krachtige en innovatieve regionale economie en nodig is om jongeren die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt een steun in de rug te bieden. Hiervoor is een goede samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs nodig. Dat gaat verder dan stages en werkervaringsplekken. Wij denken daarbij vooral aan relevante sectoren in de markt (techniek, innovatie, zorg) en aan de herinvoering van bedrijfsgerichte scholen (leerlingwezen, gildes). Het Toekomstplein zal het (ver)bindend instrumentarium worden waarbinnen methodieken als Navigator/Werkschool, Gilde-leren en Werkcarroussel een plek krijgen.
Economische ontwikkeling en innovatie
Regionaal economisch beleid
In NG4-verband (Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen) en in het bijzonder samen met de stad Groningen gaan wij netwerkvorming van innovatieve bedrijven stimuleren en zo nodig faciliteren. Samenwerking met andere overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven moet ervoor zorgen dat de geboden ondersteuning (financieel, kennis) van innoverende bedrijven beter bij de vraag van het bedrijfsleven gaat aansluiten.
Intensiveren relatiemanagement bedrijven
De verschuiving van de focus van de fysieke pijler naar de zachtere is de kern om de werkgelegenheid in Assen te behouden en waar mogelijk te laten groeien. Het is ook de belangrijkste bron voor het verkrijgen van ‘leads’ voor de acquisitie. De onderlinge samenhang en afstemming van alle organisatieonderdelen die zich hiermee bezighouden gaan wij verder versterken door het inrichten van een toegang voor alle bedrijven en instellingen: het ondernemersteam.
Sensortechnologie, Sensor City en Sensor Circuit
De kenniscampus en Sensor City zijn de twee pijlers waarmee sensortechnologie verder in Assen verankerd kan worden. De bedrijven en kennisinstellingen die zich in HTSM-Noord georganiseerd hebben, ondersteunen en faciliteren wij waar nodig.
Defensie, de Dienst Vervoer & Ondersteuning (DV&O) van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en de politie zijn regionale werkgevers. Samenwerking met hen vinden wij belangrijk.
De Human Capital Agenda (HCA) van de Noordelijke Innovatieagenda (NIA) beoogt op noordelijke schaal de aansluiting van bedrijfsleven en onderwijs te verbeteren. Voor opleidingen zoals het HIT, het TT-Institute en het Drenthe College zullen wij contacten met het bedrijfsleven stimuleren en zo nodig faciliteren. Op veiligheidsgebied betreft dit behalve het bedrijfsleven ook de rijksdiensten.
FlorijnAs en Bedrijventerreinen
FlorijnAs
De ontwikkeling van de FlorijnAs wordt in de huidige lijn voortgezet. Met het verbeteren van de bereikbaarheid worden de bestaande en nieuwe bedrijventerreinen beter ontsloten. De realisering van de aansluiting op de A28 bij het werklandschap Assen Zuid en de reconstructie van het gebied rond het Stadsbedrijvenpark zijn hiervoor van groot belang. Planning, risico’s en kosten worden per project strikt bewaakt en de raad wordt hierover in kwartaalrapportages geïnformeerd.
Bedrijventerreinen
Over de programmering hebben we regionale afspraken. Voor Assen betekent dit dat er in totaal 85 hectare bedrijventerrein kan worden ontwikkeld. Van deze 85 hectare is reeds 42,7 hectare als voorraad bouwrijpe bedrijfskavels aanwezig en met de ontwikkeling van het Werklandschap Assen Zuid (westzijde) van ongeveer 33 hectare, kan worden gesteld dat een groot deel van deze ambitie binnen de huidige projecten kan worden gerealiseerd. De fysieke maatregelen zijn, met uitzondering van Werklandschap Assen Zuid, derhalve zo goed als gerealiseerd en de nadruk zal nu gelegd worden op de zachtere infrastructuur.
Het komende jaar zal de nadruk liggen op het goed op de markt brengen van de kavels onder andere door portfoliomanagement en een sterkere inzet op acquisitie. Voor de Groene Dijk wordt de pionierskorting die in 2014 is ingesteld voortgezet in 2015. Er zal onderzocht worden of binnen de bestaande stedenbouwkundige randvoorwaarden een flexibeler invulling van de kavels kan worden gerealiseerd waardoor beter kan worden ingespeeld op de vraag vanuit de markt.
Wat hebben we gedaan en wat is het resultaat
Werkgelegenheid
Bijstandsverlening en –financiering met BUIG-uitkering
De BUIG-cliënten ontvangen een uitkering van de gemeente op basis van de Wet Werk en Bijstand (WWB), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en Besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ).
Mede als gevolg van gelijkblijvende werkgelegenheid, zijn er zijn 1.030 inwoners uitgestroomd uit de bijstand (970 inwoners in 2014):
- terug naar school: 66
- gehele uitstroom naar werk < 27 jaar: 64
- gehele uitstroom naar werk > 27 jaar: 314
- naar ondernemerschap: 21
- zak- en kleedgeld uitstroom: 57
- uitstroom overigen: 508
Er hebben 2.056 inwoners gebruik gemaakt van één van de bijstandsuitkeringen uit het BUIG-budget (1.972 inwoners in 2014).
We hebben het doen van parttime werk gestimuleerd. Er is dan wel sprake van een uitkeringsrelatie, maar cliënten zijn wel weer actief op de arbeidsmarkt. Dit vergroot de kans op volledige uitstroom. De gemiddelde uitkeringskosten waren hierdoor lager dan het landelijk gemiddelde.
We hebben te maken gehad met een nadeeleffect van de verdeelsleutel voor het BUIG-budget. Mede ten gevolge van onze bezwaren tegen de BUIG 2015 en 2016 heeft het Ministerie van SZW het verdeelmodel voor 2016 aangepast en wordt het verdeelmodel voor 2017 verbeterd.
De lichte verbetering van de landelijke economische situatie heeft nu nog geen direct effect op de werkloosheidscijfers. Het aantal niet werkende werkzoekenden is ten opzichte van de beroepsbevolking gestegen van 14,8% in begin 2015 naar 15,5 % in december 2015. In de arbeidsmarktregio Groningen, waar Assen toe behoort, is dit 14,5 %.
Werkpunt!
Als gevolg van de bezuinigingen op het beheer van de openbare ruimte waren er minder werkplekken dan in 2014. 127 Inwoners van Assen hebben een tijdelijk dienstverband gehad. Om de doorstroom naar de arbeidsmarkt te realiseren is intensief samengewerkt met Werkplein Baanzicht en het bedrijfsleven. Resultaat is dat 34 inwoners (27%) zijn doorgestroomd naar een betaalde baan in het bedrijfsleven.
Social Return on Investment (SROI)
Er hebben 40 inwoners van Assen via SROI werkervaring opgedaan op gemeentelijke projecten. Cliënten van de ISD krijgen gedurende de uitvoeringstijd de kans geboden om werkervaring op te doen. Hiermee verbeteren zij hun positie op de arbeidsmarkt.
Werkplein Drentsche Aa
De uitvoering van de Kadernota Participatiewet is gestart. Gemeenten Assen, Aa en Hunze en Tynaarlo troffen voorbereidingen om tot één uitvoeringsorganisatie te komen: Werkplein Drentsche Aa (WPDA). Het bedrijfsplan is uitgewerkt en de drie betrokken gemeenten zijn gestart met de inrichting van de governance (onder andere een GR en prestatieovereenkomst) die in 2016 in besluitvorming gaat.
Vanwege de samenwerking tussen Alescon en het WPDA in oprichting is de methodiek ‘Samen aan de Slag’ gezamenlijk geïmplementeerd. Hiermee bewerkstelligen we dat alle klantgroepen van de Participatiewet met eenzelfde methodiek worden benaderd. De instroom van alle nieuwe klanten die onder de Participatiewet vallen, zal gaan lopen via de toegang van het WPDA.
Alescon heeft in 2015 de reguliere uitvoering van de WSW gedaan. Het betrof circa 640 plekken. Daarnaast beschikten ze over werkplekken voor inwoners die onder de Participatiewet vallen, zoals werkleertrajecten/proeftuin (circa 37 plekken) en inwoners die zijn aangewezen op nieuw beschut werk (één plek).
Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt
De infrastructuur voor de aanpak van kwetsbare jongeren is verder versterkt door samenwerking tussen de intergemeentelijke sociale dienst, het Drenthe College en het RMC. Deze organisaties werken samen ter voorkoming van schooluitval. Dit doen zij onder andere via het zogenaamde Toekomstloket. Het Toekomstloket is na een pilotfase, in september in de regio van start is gegaan. Het is een schakelpunt, waarin trajecten voor leerlingen worden samengesteld en aangeboden. Er waren 30 jongeren aangemeld bij het Toekomstloket en in totaal 14 leerlingen hebben gebruik gemaakt van arrangementen die ondersteunen op verschillende levensgebieden. Daarnaast hebben 18 professionals het Toekomstloket benaderd voor consultatie of advies.
Navigator is een methodiek die zich specifiek op leerlingen in het speciaal onderwijs richt. Door Navigator kunnen zij duurzaam uitstromen van school naar werk. Er hebben in totaal 162 jongeren gebruik gemaakt van Navigator, waarvan 101 afkomstig waren uit Assen.
Omdat 40% van onze leerlingen buiten Assen voortgezet onderwijs volgt, is een pilot gedraaid met een RMC-medewerker op scholen in Groningen.
Onze regio scoorde als beste van Nederland op het voorkomen van schooluitval met een percentage van 1,25.
Economische ontwikkeling en innovatie
Marketing strategisch economisch beleid
We hebben ingezet op het in de etalage zetten van Assen als aantrekkelijke stad en living lab en plek om innovaties te testen. Met het sensornetwerk hebben we een heel bijzondere en unieke testfaciliteit. We zijn een drietal keren door de Europese Commissie gevraagd deel te nemen aan belangrijke conferenties over mobiliteit en daar hebben we ons sensornetwerk gepresenteerd. Dit heeft ons een aantal contacten opgeleverd met grote bedrijven en regio’s waarmee we verkenningen zijn gestart naar samenwerking en uitvoering van onderzoek en/of projecten op ons sensornetwerk. Ook hebben we strategische contacten gelegd met Göteborg en de auto-industrie.
We zijn trekker van de ontwikkeling van een zogenaamde ‘city deal’ met het Rijk over autonome mobiliteit. In 2016 is Nederland voorzitter van de EU met als thema Urban agenda. De city deals geven invulling aan deze agenda. Het idee achter city deals is dat steden en het Rijk tot een overeenkomst komen om te werken aan oplossingen voor stedelijke vraagstukken. Het Rijk heeft de ambitie uitgesproken om Nederland in Europa en de wereld te positioneren als de testlocatie voor het onderwerp autonome mobiliteit. Samen met de gemeenten Helmond en Lelystad hebben wij de eerste stappen gezet om te komen tot een afspraak met het Rijk om een preferente positie in te nemen als testlocatie. Resultaat van de inspanningen tot nu toe is dat we bekend zijn bij de ambtenaren met sleutelposities bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. En dat we elkaar weten te vinden indien er zich mogelijkheden voordoen voor onderzoek of projecten voor ons sensornetwerk en onze stad.
Regionaal economisch Beleid
De NG4 heeft mogelijkheden voor ondersteuning vanuit Europese fondsen gekoppeld aan initiatieven en behoeften van het bedrijfsleven en verbonden instellingen in de steden. Namens de NG4 is een projectenverwerver in Brussel aan de slag gegaan. Per stad is een werkplan gemaakt gericht op de kansen voor fondsenwerving en het versterken van lobby en netwerken. Er is een project op het gebied van de koppeling tussen sensortechnologie en mobiliteit bij het EU-programma Horizon 2020 ingediend. We zijn gestart met de ontwikkeling van een project op het gebied van duurzaamheid door gedragsbeïnvloeding. Met dit soort projecten wordt het gebruik van Sensor City als onderzoeks- en testfaciliteit gerealiseerd en wordt innovatie bij bedrijven in Assen en omgeving gestimuleerd en getest.
Intensiveren relatiemanagement bedrijven
Met de inzet van het accountteam is het ondernemerscontact geïntensiveerd. Onze accountmanagers hebben intensief contact met ondernemers en begeleiden hen naar partners met relevante kennis of netwerken. Een voorbeeld hiervan is dat onze accountmanagers zes ondernemers hebben begeleid naar deelname in de Health Hub in Roden. We hebben hiermee deze bedrijven toegang verleend tot nieuwe kennis die kan leiden tot innovatie, partners voor samenwerking om een keten op te bouwen voor afzetten van hun producten en toegang tot nieuwe potentiële afnemers van hun producten.
We hebben ingezet op betere kennis van netwerken en subsidies. Hiermee hebben we een aantal startups verder geholpen. Door de inzet op relatiemanagement met bedrijven zijn meer samenwerkingsverbanden gelegd. Achterliggende gedachte was dat bedrijven bijvoorbeeld samen nieuwe producten ontwikkelen, een keten opbouwen of innovatie in hun bedrijven realiseren. We hebben veel aandacht besteed aan het verwelkomen van nieuwe bedrijven in Assen, zoals Resato en Montad. Door de samenwerking binnen het ondernemersteam (accountmanagers Alescon, Baanzicht, UWV en EZ) hebben we met Burgerhout/Mellink en Grol een nieuw convenant afgesloten dat in totaal 70 leerwerkplekken creëert en 32 werkplekken voor de Wajong-doelgroep.
Sensortechnologie, Sensor City
en Sensor Circuit
De invulling van de kenniscampus, zoals we die voor ogen hadden, komt moeilijk van de grond. Een reden is dat een verbindend thema ontbreekt. De Hanzehogeschool heeft in het najaar een verkenning opgestart om de opleiding in Assen te verbreden en te verbinden met het bedrijfsleven. We hebben dit ondersteund door binnen ons netwerk naar bedrijven te zoeken die verbonden kunnen worden aan de opleiding.
Sensor Circuit
Provincie Drenthe, gemeente Assen, Stichting Sensor City en Stichting TT Circuit Assen hebben besloten tot de aanleg van een hoogwaardige digitale glasvezel infrastructuur op en rond het TT circuit. We geven hiermee voor de lange termijn een extra impuls aan de exploitatie van Sensor City en het TT Circuit. Voor deze investering zijn door alle partijen middelen beschikbaar gesteld.
Sensor City
Sensor City Assen BV is opgericht. Deze BV omvat de operationele faciliteit waarin exploitatie & innovatie en beheer & onderhoud zijn ondergebracht. Dit is gedaan om de kwetsbaarheid van Sensor City te verminderen.
Factory Outlet Center (FOC)
We zijn gestart met een verkenning naar de komst van een FOC nabij het TT circuit. Er is een intentieovereenkomst getekend met de initiatiefnemer. We zijn daarna een proces gestart om alle aspecten gerelateerd aan de komst van een FOC in het juiste perspectief te plaatsen en op deze manier met stakeholders tot een zorgvuldige afweging te komen. De basis hiervoor vormt de zogenaamde ‘Ladder voor duurzame verstedelijking’. Samen met de provincie en met input van stakeholders hebben we een ladderonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek bleek dat er ruimte is voor de ontwikkeling van een FOC en dat het 300 fte’s aan werk kan opleveren. We hebben vervolgens de raad gevraagd om een uitspraak te doen over het wel of niet doorlopen van de bestemmingsplanprocedure voor het mogelijk maken van een FOC. In het najaar heeft de raad zich uitgebreid geïnformeerd door middel van een tweetal rondetafelbijeenkomsten. Daarin konden voor- en tegenstanders (deskundigen, belanghebbenden, ondernemers, consumenten, bestuurders) hun mening geven en bevraagd worden door raadsleden. Besluitvorming over het verder doorlopen van de bestemmingsplanprocedure vindt plaats in 2016.
FlorijnAs en Bedrijventerreinen
FlorijnAs
Aan de zuidkant van de stad zijn de afrit op de A28 voor de TT en het Werklandschap Assen Zuid eind mei opgeleverd en feestelijk in gebruik genomen.
In de Blauwe As zijn drie fietsbruggen in gebruik genomen evenals de grote brug in de Industrieweg: de Blauwe Klap. De Weiersbrug is in uitvoering gegaan. De voorbereiding voor de bouw van Sluis 2 (Havenkade) is van start gegaan.
De herinrichting van de parallelwegen langs de Industrieweg was aan het eind van het jaar vrijwel gereed. De reconstructie van het wegvak langs het Veemarktterrein is aanbesteed en in uitvoering gegaan. Voor Stadsboulevard Zuid is het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan een belangrijke mijlpaal. Hiermee wordt de aanleg van onder andere spoortunnel De Maten mogelijk.
Na oplevering van een definitief ontwerp voor het Stationsgebied is de uitvoering van start gegaan met voorbereidende werkzaamheden. De aanleg van de voetgangersbrug over het spoor is de aanzet voor de omvangrijke aanpak in de komende jaren.
We hebben plannen gevormd voor woningbouw op het Veemarktterrein. Diverse randvoorwaarden, zoals het behoud als locatie voor de TT-kermis, zijn meegenomen.
Bij projecten zoals de Revitalisering Stadsbedrijvenpark hebben we voortdurend overleg met betrokkenen gehad, een voorwaarde bij de uitvoering van plannen. In Assen aan de Aa zijn verschillende projecten van start gegaan in samenwerking met onder andere het waterschap.
Programmaopgaven zoals het bereikbaar houden van de stad en de communicatie met bewoners en stakeholders hadden hoge prioriteit. Risicomanagement en een actuele integrale planning waren de basis voor afstemming en aansturing. Door SROI als criterium mee te nemen in de aanbesteding van projecten, hebben mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring opgedaan tijdens de uitvoering van de projecten. Er werd samengewerkt met onderwijsinstellingen en het TechniekPact Assen.
Bedrijventerreinen
Om invulling te geven aan de regionale afspraken dienen we een gemiddelde uitgifte van 4,25 hectare op jaarbasis te halen. In de begroting 2015 werd uitgegaan van een totale kaveluitgifte van 3,3 hectare. Dit werd niet behaald.
We zijn terughoudend geweest bij het verhogen van grondprijzen en voorzichtig met het inboeken van de opbrengsten ervan. De uitgifteprijzen in de grondprijzenbrief hebben we niet verhoogd. We hebben tevens besloten om de pionierskorting bij uitgifte van woon-werkkavels van het gebied Groene Dijk te verlengen.
We zijn samen met het Parkmanagement een traject gestart met betrekking tot het bedrijventerrein Messchenveld. Doel was om in 2016 een pilot te starten om ons aanbod flexibeler te laten aansluiten bij de actuele marktvraag.
Er is een extern onderzoek uitgevoerd om onze focus in de acquisitie naar zich vestigende bedrijven te verbeteren. Met een enquête is nagegaan in welke mate Assen wordt gezien als een potentiële vestigingslocatie. Met interviews is nagegaan hoe bedrijven de dienstverlening van Assen ervaren en waar verbeteringen mogelijk zijn. Voor het meedenken met bedrijven die zich mogelijk in Assen willen vestigen en Asser bedrijven die uitbreidingsplannen hebben, is meer capaciteit ingezet.